ROOTSVILLE CD REVIEW

Time
Eleanor Rigby
Free 2 Be
Hold On
Forever
Todd's Song

Lisa Doby is geboren en getogen in South Carolina US. Haar muzikale achtergrond moeten we gaan zoeken in de Soul- en Gospelmuziek en studeerde viool en trompet. Na haar vorming besloot Lisa richting Europa te komen en vestigde zich in Frankrijk. Onder het zog van de R&B en HipHop scene dat in Europa toen aan zijn opmars bezig was besloot Lisa zich niet in dat vakje te laten vastpinnen en ging het ietsje ruimer zoeken.

Tijdens haar muzikale reizen ontdekte Lisa Led Zeppelin en Django Reinhardt  en besloot  Soul en Rock te gaan combineren. Na 18 maanden te hebben opgetreden als backing vocal bij patricia Kaas vond Lisa de tijd rijp om zelf aan haar carrière te gaan werken. Ze weigerde als R&B artieste  door het leven te gaan en werd mede door haar talent als songwriters opgemerkt door Jazzhause records. Samen met John Burns (genesis & Jethro Tull), Ian Caple en Jacky Koehler trok ze de studio in om deze ‘Free 2 Be’ in te blikken.

Dit album dateert van 2006 maar onder het mum van haar verschijning op Patersdreef Indoor 2009 zetten we dit album eens terug in de kijker. Haar verschijning zal hoogstwaarschijnlijk inslaan als een bom in Tielt en haar muziek zal zonder meer sterk blijven nazinderen. Dat Lisa een sterke ‘perfomance’ kan neer zetten staat als een paal boven water. Dit album is uiteraard lichtjes R&B getint maar flirt meer met de soft soul dan het hiphop wereldtje. Sterke songs als ‘Glad’ en het uptempo ‘Where R U’ zal meteen de menigte in beweging brengen.

Al deze teksten zijn geschreven door Lisa zelf al dan niet met de hulp van Jacky Koehler uitgezonderd een Beatles klassieker. Kaskraker ‘Eleanor Rigby’ kreeg hier een ‘special treatment ‘ en brengt iedereen onmiddellijk in extase . het bewijst van veel talent en durf om van zulke nummers iets totaal anders te maken en daarmee bewijst Lisa dat ze zich niet in een hoekje laat drummen. Titeltrack ‘Feel 2 Be’ is een ‘ballad’ die ons verteld dat alles wat we zien weleens anders zou kunnen zijn zoals we het ons voorstellen.

‘Todd’s Song’ is de afsluiter en flirt dan weer meer met de rock. Sterk album deze ‘Free 2 Be’ en zeker en vast niet voor diegene die altijd alles vertrouwd willen horen. Zeer afwisselend en mijn interesse groeit gestadig om deze dame live aan het werk te kunnen zien.

Dus op 24 januari 2009 naar Tielt waar ze samen de affiche deelt met o.a. The Nimmo Brothers...hoe! waren die niet gestopt!!!,Julian Sas, Marino's Maxwell Street, the Agreement en The Smoking Dog....

JAZZHAUS RECORDS
PROMOTION & BOOKING